Onze school

De Sterrebloem werkt niet met klassieke kleuterklassen en leer- of studiejaren, maar wel met leefgroepen. Van peuter tot 3de kleuter kan jouw kind terecht in de eerste leefgroep. De tweede leefgroep omvat de 1ste & 2de klas, de derde leefgroep de 3de & 4de klas en de vierde leefgroep omvat de laatste 2 klassen: 5de & 6de.

Dat de kinderen in leefgroepen zitten, wil niet zeggen dat ze altijd samen zitten. Voor taal en rekenen wordt zoveel mogelijk op het eigen niveau van de kinderen gewerkt. Bij projecten werken kinderen samen met de hele groep.

Per leefgroep zijn er dus kinderen van verschillende leeftijden. Dat heeft meerdere voordelen:

• de kinderen leren heel veel van en aan elkaar. Zo zit een kind afwisselend bij de ‘jongsten’ of bij de ‘oudsten’, wat maakt dat geen enkel kind zes jaar lang de slimste, de sterktste, de zwakste… van de groep is (blijft).
  • elk jaar gaan de ‘oudsten’ over naar een andere leefgroep (of naar het secundair) en komen er nieuwe ‘jongsten’ bij. Dit wijzigt elk jaar de groepssamenstelling, waardoor de verhoudingen in de groep veranderen.
  • omdat kinderen twee jaar in dezelfde groep blijven, kennen de begeleiders de kinderen beter en kan meer rekening worden gehouden met hun eigen tempo en ontwikkeling.

Over de leefgroepen heen wordt, naargelang de noden van de groep of de kinderen, extra ondersteuning geboden. Dit gebeurt in gezamenlijk overleg met alle begeleiders.

Leefgroep 1

jongste kleuters

Welkom in de magische wereld van de jongste kleuters. Een huiselijke plek waar een brug wordt gemaakt van jouw woonkamer naar de klas.

Leefgroep 1

oudste kleuters

Zelfvertrouwen, zich emotioneel goed voelen én nieuwsgierigheid staan centraal in onze werking. Nieuwsgierige kleuters ontdekken de wereld om zich heen.

Leefgroep 2

In de tweede leefgroep nemen we veel nieuwe belangrijke stappen in ons leven. We leren lezen en ontdekken wat leesplezier is. We leren de cijfers gebruiken…

Leefgroep 3

In leefgroep 3 gaan we de uitdaging aan om een groep te vormen waarin iedereen zich veilig voelt. Veilig genoeg om met je echte zelf naar de klas te komen en je te laten zien zoals je werkelijk bent.

Leefgroep 4

Wij zijn de oudsten van de school. In het begin van het schooljaar is het wat zoeken naar onze nieuwe rol. We zijn nu plots oudsten en proberen te verkennen wat dit voor ons betekent.