De Sterrebloem wordt duurzame school, straffe school!

Vanuit de drie basiswaarden: echtheid, respect en verantwoordelijkheid kiest De Sterrebloem ervoor om een authentieke relatie op te bouwen met de mensen rondom ons als ook met de omgeving waarin we opgroeien. Het is dan ook vanzelfsprekend dat De Sterrebloem Milieuzorg Op School hoog in het vaandel draagt. We gaan het gesprek aan met onze leerlingen, ouders en partners over milieu- en duurzaamheidsthema’s. We nemen verantwoordelijkheid op om een positieve impact te hebben op ons leefmilieu en onze medemensen.

2015-2016 – Kringlopen

Sedert het begin van het schooljaar werd er al heel wat gemost. Onze mascotte – Gruffalo – duikt weer overal op als visualisatie van de MOS-acties op school. We hangden de was uit op school om aandacht te vragen aan politici voor een sterk klimaatakkoord in Parijs. We hadden een lekker ontbijt met bio- en fairtradeproducten. We fietsten tot in december met de fietspool naar school.

Het hoogtepunt was ongetwijfeld de uitwerking van het MOS-thema omtrent ‘kringlopen’. De kleuters ontdekten de kringlopen in de natuur, bezochten de kringloopwinkel en zetten zelf een kringloopwinkel op poten. De allerkleinsten zien ondertussen overal kringlopen in: de dagen van de week, de seizoenen, voortplanting van zaad naar plant…

Leefgroep 2 onderzocht de materialenkringloop en hoe we het best met afval (materialen) kunnen omgaan. Ze hadden ook een fairtrade-chocolade project, waarmee ze een goed doel ondersteunden tijdens de warmste week van het jaar.

Leefgroep 3 had het dan weer over de waterkringloop. Ze zetten ook een heus restaurant op met een accent op bio en producten van dichtbij. Van de restaurantbezoekers hoorden we alleen maar positieve geluiden! De nakende klimaattop stond ook in de actua. En dan werd het gesprek aangegaan over de impact van vlees in ons menu.

Leefgroep 4 wilde vooral leren uit en van de natuur, of met een geleerd woord: biomimicry. In een kort filmpje stelden alle leerlingen hun visie op biomimicry voor. Ook de klimaattop ontglipte niet aan hun aandacht.

Ook de tweedehandsverkoop in organisatie van een aantal ouders paste mooi in de kringloopweek.

Vanaf maart trokken we de fietspool dan opnieuw op gang!

En ondertussen plannen we heel wat activiteiten voor de lente: afvalstraatjes in iedere klas, uittekenen van het Gruffalopad, opzetten van planten- en groentenbakken, uitwerken kippenhok, plannen smeden voor vergroening op school, opruimacties… We hopen dit jaar één en ander te verankeren in het schoolwerkplan, zodat een aantal MOS-acties gewoon dagelijkse routine worden: zoals aandacht voor mobiliteit, onderhouden van het schoolterrein, gras afrijden… Kortom het wordt weer een MOSsig jaar! Verdere suggesties of extra medewerking is steeds welkom via mos@desterrebloem.be

2014-2015 – Mobiliteit of Mobiele tijd

We werkten in alle leefgroepen rond het thema mobiliteit. We onderzochten en bespraken de verschillende manieren om ons te verplaatsen, de voor- en nadelen, de effecten op het leefmilieu, het broeikaseffect en de versterkte klimaatverandering. We werkten mee aan de paddenoverzet van Natuurpunt. We startten ook een fietspool op. Door de extra ondersteuning van onze oudergroep werden de (project)ideeën verbreed en verdiept.

De MOS- jury looft de school omdat zij het thema mobiliteit met vele waardevolle acties heeft uitgewerkt en in de kijker heeft gezet. Daarenboven werden de initiatieven m.b.t. het thema 'eten = ook weten!' van vorig schooljaar knap opgevolgd. De jury prijst dat de duurzame visie stap voor stap sterker doorsijpelt in de dagelijkse schoolwerking.

2013-2014 – Eten = ook weten!

We benaderden het thema voeding heel ruim. De kleuters leerden heel wat over insecten en over hun rol bij de bevruchting. Er werd een heus insectenparadijs aangelegd op school.

De tweede leefgroep onderzocht de verpakking van het voedsel en hoe we daarmee kunnen omgaan. Zij kregen de compostmeester op bezoek die hen de kneepjes van het vak leerde.

De derde leefgroep had de focus op water, de watervoetafdruk en het verborgen water dat in heel wat voedselproducten zit door de productie.

De vierde leefgroep onderzocht een Happy Meal en probeerde naderhand een écht happy meal te koken. En waarom is dat toch een pak duurder? De leerlingen overlegden ook met elkaar over hun bevindingen.

Om het geheel te ondersteunen werden de feesten op school en de catering voor het duurzaamheidslicht gehouden.

 

MOS is een initiatief van de Vlaamse overheid, Departement Leefmilieu, Natuur en Energie – afdeling Milieu-integratie en -subsidiëringen, de vijf Vlaamse Provincies en de Vlaamse Gemeenschapscommissie voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
http://www.mosvlaanderen.be